Galerie Ron Mandos aan de Prinsengracht in Amsterdam begint dit voorjaar met een duister tintje. An O'Neill Drama, A Whistler's Mama van Michaël Aerts en Gap van Maurice Braspenning wordt hier namelijk tentoongesteld.
Uit Michaël Aerts's werk spreekt een donkere beeldtaal en ingeperkt kleurgebruik; het houdt het midden tussen sober en barok. Hij heeft altijd een sterke fascinatie gehad voor vervoering en de verschuiving van realiteiten en symbolen en dit komt dan ook in zijn werk terug. Denk aan analytisch realisme versus beleefde emotionaliteit, grafisch sterk aangezette figuratie en abstractie.
Maurice Braspenning's steeds terugkerende, grote thema's in zijn werk zijn verval, geschiedenis, reflectie en de consumptiemaatschappij. De toeschouwer zelf speelt ook een hele sterke rol in zijn werken. In zijn nieuwe serie grote en kleine panelen, vind je in de futuristische, verlaten en vervallen plaatsen ook steeds duidelijker sporen van menselijke aanwezigheid. Een wolk pluizige gaatjes rondom een spiegel doet vermoeden dat er iets vreselijks heeft plaatsgevonden, maar toch wil je kijken en invullen. Zo ook een werk met een reeks naakte vrouwenlijven: gezichtloze personages scharrelend tussen wrakstukken die de aandacht trekken, om je vervolgens niet meer los te laten.
O'Neill Drama, A Whistler's Mama van Michaël Aerts en Gap van Maurice Braspenning
Galerie Ron Mandos Amsterdam
13 maart t/m 10 april 2010
Geschreven voor de Blend.
Maurice Braspenning's steeds terugkerende, grote thema's in zijn werk zijn verval, geschiedenis, reflectie en de consumptiemaatschappij. De toeschouwer zelf speelt ook een hele sterke rol in zijn werken. In zijn nieuwe serie grote en kleine panelen, vind je in de futuristische, verlaten en vervallen plaatsen ook steeds duidelijker sporen van menselijke aanwezigheid. Een wolk pluizige gaatjes rondom een spiegel doet vermoeden dat er iets vreselijks heeft plaatsgevonden, maar toch wil je kijken en invullen. Zo ook een werk met een reeks naakte vrouwenlijven: gezichtloze personages scharrelend tussen wrakstukken die de aandacht trekken, om je vervolgens niet meer los te laten.
O'Neill Drama, A Whistler's Mama van Michaël Aerts en Gap van Maurice Braspenning
Galerie Ron Mandos Amsterdam
13 maart t/m 10 april 2010
Geschreven voor de Blend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten